Svar: Autostol

19. juni 2013

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Linden

Tak for dit brev :)

Autostolen du vælger skal passe til din datters vægt og længde og ikke til hendes alder og da hun nu vejer 10 kg og lyder til at være en lang pige og autostolens seler tydeligt "presser hende" for meget - ja så skal hun have en ny autostol.

Hun er vokset ud af sin babystol og derfor skal hun have en ny autostol, det der kaldes for en barnestol, og det vil sige en autostol, der går højere op i alder, så hun kan bruge den nye stol i længere tid. En barnestol vil ofte have vægtbetegnelsen 9-18 kg.

Det anbefales at vælge en bagudvendt autostol, så hun sidder med ryggen mod kørselsretningen. Det er det sikreste og giver langt mindre risiko for skader på hals og nakke, hvis I kører frontalt sammen med en anden bilist. Rådet får større færdselssikkerhed anbefaler ...

Annonce

... at børn sidder bagudvendt så længe som muligt, helst op til 3-4 års alderen.

Det er rigtig godt at vælge en stol, der som du beskriver, kan lægges lidt ned, så hun på længere ture ikke behøver sidde, men også kan ligge og sove lidt i sin stol og dermed også slappe lidt af i kroppen.

Det vil være en rigtig god idé at tage din datter med ned i butikken og lade hende prøve de forskellige modeller, så du finder en stol, som hun kan passe både nu og de næste år frem - så I ikke skal købe flere stole - det bliver jo lidt dyrt i længden:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

TÆNK - forbrugerrådet har blandt andet testet forskellige autostole.

Rådet for større færdselssikkerhed har lavet en rigtig fin pjece "Børn i bilen" - jeg skal sende dig et link i en separat mail :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!